duminică, 2 martie 2008

Ryna




Ryna (2005)
Ryna

Regia
Ruxandra Zenide
In rolurile principale Dorotheea Petre, Valentin Popescu

Un film romanesc aproape necunoscut, cu o regizoare si o distributie la fel, dar care are un subiect profund inspirat din societatea contemporana de la noi si care pe mine m-a impresionat in mod placut. Cum poti evada din viata rurala din Romania, cum te privesc parintii si cei din jur cand vrei sa faci aceasta, cate sacrificii trebuie sa faci?

Totul se petrece langa Sulina, orasul pierdut din Delta Dunării si in jurul Rynei, o adolescenta de 16 ani care are visuri si ar vrea sa evadeze din aceasta lume terna. Tatal sau este proprietarul unui service auto si a unei benzinarii la marginea fluviului si si-a dorit toata viata un baiat. Nu a avut parte de acesta, dar inceaca sa o transforme pe fiica sa in ceea ce nu a avut parte: o face mecanic auto, o poarta in fiecare seara la crasma din localitate, o tunde baieteste si nu o lasa sa poarte rochii.

Influentata de bunicul sau si de ceea ce se intampla in Sulina, vrea sa evadeze de langa tatal sau. E atrasa de arta fotografica si vrea sa plece in Bucuresti, dupa mama ei, care plecase de asemenea de acasa, in urma unei discutii cu tatal sau, un personaj sters, plin de temeri, care nu intelege din viata din jurul lui decat valoarea banului. De aceea, in clipa cand primarul vrea sa ii retraga autorizatia pentru pompa de benzina, face orice sa cada in picioare. Chiar sacrificandu-si fiica. Vrea bani, nu il intereseaza altceva, nu il intereseaza mijloacele prin care ii obtine.

Primarul si tatal fetei sunt un nou tipar al romanului autentic contemporan (am mai spus asta despre doctorul din 4.3.2). Un primar care e despot in localitatea sa, in care nimeni nu are dreptul sa sufle, in care nici doctorul nu are dreptul sa vorbesca fara a fi informat. Un om care da ordine in dreapta si stanga, fara prejudecati si fara posibilitatea ca cineva sa refuze. Toti, in afara de Ryna, iar aceasta o transforma in pasiunea lui.

Cat despre Ryna, este o aparitie absolut reala a contemporaneitatii, din pacate din ce in ce mai rara. Tot ce vrea sa obtina este o cariera intr-un atelier foto. Si, paradoxal, desi tendinta este alta, nu se agata de sperante inutile, nu foloseste barbatii puternici pentru indeplinirea propriilor scopuri (cum ar fi primarul sau francezul antropolog), ci vrea sa faca totul prin puterile ei. Si, indiferent de sacrificii, va reusi.

Nota 8.5/10
Jovi

Niciun comentariu: