sâmbătă, 21 februarie 2009

Despre literatura

Am primit prima leapsa (cred!)din viata mea de blogger, de la Denisa (foreverinlove) si, chiar daca o onorez dupa o saptamana, nu puteam sa o pierd, avand in vedere persoana de la care am primit-o, dar si subiectul ei…sa purced asadar si sa raspund la intrebari…

1.Care este cea mai bună carte citită de tine?

Imi e greu sa fac astfel de clasamente. Asa ca voi enunta aici trei dintre cartile care mi-au placut cel mai mult sau care mi-au determinat vocatia de cititor. In primul rand, cea care imi determina conditia de supravietuitor-Robinson Crusoe, de Daniel Defoe.
Apoi, Memoriile si Romanul adolescentuli miop ale lui Mircea Eliade. Era o perioada in care el mi-a determinat conditia de om de cultura (sper eu!), in care imi doream sa citesc mai mult, sa invat, sa dorm cat mai putin (cand citeam ca Eliade dormea 3-4 ore pe noapte pentru a citi cat mai mult).
Si, in final, Numele trandafirului, de Umberto Eco-o carte plina de invataminte, cu o extraordinara profunzime. Citita cu entuziasm, este o carte completa, greu de citit in unele parti, dar te prinde si descoperi un adevarat roman politist petrecut la o manastire din Evul Mediu italian.


2.Ai făcut cadou cărţi?

Da, am acut cadou carti, fac inca si mi se pare cel mai inspirat dar. Si este cel mai important dar pe care il primesc. Nimic, in conceptia mea, nu poate egala o carte.

3.Care este viitorul literaturii?

Nu cred ca are vreun viitor nesigur. Un adevarat om de cultura apreciaza cartea « scrisa », citeste inca in formatul obisnuit, de biblioteca. Normal ca lumea evolueaza, insa cititorii adevarati nu se pierd.

4.În ce limbi ai citit cărţi?

In romana. Am incercat si in engleza sau franceza, dar nivelul nu ma ajuta. In final, m-am impotmolit si m-am reintors.

5.Ce cărţi celebre nu ţi-au plăcut?

O intrebare grea. Am intampinat greutati la Don Quijote, de exemplu, si la literatura antica greaca. Poate erau probleme de liceu, insa am renuntat repede la Antigona sau la Iliada sau Odiseea in versuri. In schimb, mi-a placut (ciudat !) Faust de Goethe, desi eram la o varsta la care nu ma asteptam la asta.

6.Ce ţară a produs cea mai bună literatură?

Mi-a placut mult literatura franceza, apoi cea ruseasca. Chiar daca acum sunt entuziasmat de scriitorii asiatici, cu precadere cei japonezi, as pastra ierarhia Rusia, Franta.

7.Iei notiţe din cărţile pe care le citeşti?

Am luat notite mult timp. Am agende din 1997 cu tot ce am citit si cu citate importante. Subliniez tot ce imi place, in fiecare carte care imi apartine. De cand am acest blog, fac recenzii aici, iar notitele sunt online.

8.Cam câte cărţi ai citit până acum?

Nu indeajuns. Nu sunt nici macar la jumatate din ceea ce am citit. Din 1997 de cand imi fac notite, citesc, in medie, cam 50 de carti pe an (una pe saptamana, insa depinde de imprejurari). Media ma multumeste oarecum. Mi-as dori mai multe, insa timpul, din ce in ce mai putin, nu ma lasa…sau nu are rabdare, cum spunea Marin Preda.

9.Cu ce cărţi ai adormit în braţe de plictiseală?

Hihi…nu-mi amintesc. De plictiseala, nu prea adorm, poate de oboseala. Asa ca ocolesc intrebarea asta.

10.Ce înseamnă cărţile pentru tine?

Ma feresc sa spun cuvinte mari. Insa simt ca ele inseamna tot. Sunt principalele lucruri pentru care exist in aceasta forma. Pasiunea vietii mele. Sa citesc este ceea ce vreau sa fac in fiecare zi.

11.Care este cea mai scumpă carte pe care ai cumparat-o?

Nu prea cumpar carti scumpe. Inca nu imi permit. Le caut la oferta sau le imprumut. Cele mai scumpe carti sunt cele care mi s-au permis sa le cumpar ca si cadou. De exemplu, Crima si pedeapsa, de Dostoievski.

12.Care este cel mai tare final la o carte citită?

Final ? Am senzatia ca finalul il anticipez deseori. Sau ca privesc cartea ca un intreg. Dar sa spunem Femeia Nisipurilor de Kobo Abe (nu ma asteptam sa abandoneze evadarea). Sau O dragoste, de Dino Buzatti (mare poveste de dragoste). Doar am enuntat doua din ultimul an.

13.Care este cea mai influentă carte citită de tine?

Influenta pentru cine ? Ca pentru mine, am spus, sunt memoriile lui Eliade. Daca e vorba « influenta pentru altii », evident este Biblia…citita si aprofundata la o varsta frageda, recitita la varsta cand aveam ceva de spus, doar cu dorinta de a putea sa ma contrazic cu religiosii ortodocsi, avand cunostinte din interior.

14.Care scriitor te-a influenţat cel mai mult?


Mircea Eliade.

15.Cât de repede citeşti o carte?

Cam o saptamana de fiecare, in functie de carte, normal. Media este, daca este liniste si pace de 30-40 de pagini pe ora la o carte de fictiune. Nu citesc repede si sunt destul de superficial. Sau, mai bine zis, nu sunt o persoana cu inteligenta peste medie. Insa compensez prin munca si recitesc amanuntele.

16.Poate literatura să schimbe lumea?

A schimbat-o si o va mai schimba. Poate insa, in vremurile noastre, schimba doar la nivel individual. E greu sa mai existe carti care pot schimba o lume.

In final, ca la fiecare leapsa, trebuie sa o dau mai departe. Asa ca purced: Codrut (sunt curios ce va raspunde si daca va raspunde), Dan Romascanu (cel care m-a indrumat, fara sa vrea, spre acest blog), Monica (pentru ca stiu ca ii place literatura), Florin Dochia (un blog foarte cultural si extraordinar de inteligent), Auras (un prieten din Campina care sper sa reia postarile acum), Jean Bica (un blog de succes, neconventional, fain), precum si prietenilor de pe Prietenie, amatori (stiu!) de cultura (astept opinii...Sabina, Dan G, Nedu, Tonia, Sonia, Delia, Julian, Rudy...scuze ca nu mai numesc, sunteti asa de multi prieteni).

5 comentarii:

Jean Bica spunea...

Raspund, zilele urmatoare. Dar...asa ca si curiozitate: care succes?

Jovi Filme-cărți.ro spunea...

Asa mi se pare mie privind de departe...succes personal, in primul rand. Recunoasterea o vom primi mai tarziu, speram.

Jean Bica spunea...

Domnul Jovi, m-am executat! Uite acilishea: http://jeanbica.blogspot.com/2009/02/leapsha-pecititelea.html

Jovi Filme-cărți.ro spunea...

Super....te voi citi indata...

Mihai spunea...

mersi pentru leapsa .
spre rusinea mea , abia acum am vazut commentul tau din februarie .