joi, 24 ianuarie 2008

The Great Debaters





Regia
Denzel Washington
In rolurile principale Denzel Washington

Impresionant acest film, atat in privinta scenariului (care imi place mai mult poate din cauza profesiei si asemanarii dezbaterilor din film cu un proces), cat si in privinta rolului foarte bun facut din nou de Denzel Washington. Mi-a amintit foarte mult de primul film in care l-am vazut si care mi-a placut si anume "Cry Freedom" (Strigatul libertatii), in care interpreteaza un activist anti-apartheid din Africa de Sud a anilor ’70.

"The Great Debaters" relateaza povestea, inspirata dintr-un fapt real, a lui Melvin B. Tolson, un profesor al colegiului de negri Wiley din Texas, ajuns in realitate mai tarziu un poet american de succes al secolului XX. In 1935, el este indrumatorul echipei de dezbateri a scolii, echipa formata din patru persoane (trei baieti si o fata) ce a ajuns sa concureze cu Harvard intr-o confruntare de dezbateri, situatie neconforma standardelor sociale ale "albilor" acelor ani.

Denzel joaca admirabil in rolul profesorului Tolson, atat datorita metodelor sale ciudate de predare (ramane in amintire prima lectie, el stand intr-o barca in mijlocul unui lac, iar elevii sai pe marginea acestuia, repetandu-i cuvintele cu un dop in gura), cat si datorita opiniilor politice radicale pentru care este la un moment dat arestat si acuzat de comunism.

Nominalizat la premiile Globul de Aur din 2008, pentru cel mai bun film-drama, acest film iti reaminteste ca cea mai buna cale de a rezolva un conflict este discutia si nu violenta. Intr-un timp cand negrii erau linsati pe marginea drumurilor in America, elevii colegiului si-au castigat respectul albilor dezbatand subiecte controversate.
Iata o dovada a dezabaterilor din film:

"In Texas, negrii sunt linşaţi. Eu şi coechipierii mei am văzut un om spânzurat şi ars. Am trecut cu maşina printre cei care o făcuseră. Cu feţele lipite de podeaua maşinii. M-am uitat la coechipierii mei şi am văzut frica din ochii lor. Şi mai rău decât atât, umilinţa .
Cu ce greşise acest negru ca să merite să fie spânzurat, fără a fii judecat, într-o pădure intunecată, plină de ceaţă.
Era un hoţ ?
Era un criminal ?
Sau doar un negru ?
Era secerător ?
Predicator ?
Oare îl aşteptau copii acasă ?
Şi cine suntem noi să asistăm fără să facem nimic ?
Nu contează ce făcuse, oamenii din gloată erau adevăraţii criminali. Dar legea nu a făcut nimic, decât ne-a lăsat cu o întrebare pe buze:
De ce ?
Oponentul meu spune: "Nimic din ceea ce încalcă legea, poate fi moral."
Dar nu există dreptate în legile Jim Crow South . Nu atât timp cât negrilor le este refuzat dreptul de a avea o casă, sunt refuzaţi de şcoli, spitale, şi sunt linşaţi.
Sfântul Augustin a spus : "O lege nedreaptă, nu mai e lege deloc. "
Ceea ce înseamnă ca am dreptul, chiar obligaţia, să mă opun. Apelând la violenţă sau la nesupunere socială. Ar trebui să vă rugaţi să o aleg pe cea de-a doua."

Superb.

Nota 9.5/10.
Jovi

Niciun comentariu: