duminică, 9 noiembrie 2008

Before Night Falls



Before Night Falls

Regia
Julian Schnabel
In rolurile principale Johnny Depp, Javier Bardem

Reinaldo Arenas. De fiecare data cand imi rasare in cale un film biografic, imi dau seama cat de ignorant sunt. Asa au fost si filmele despre Edith Piaf, despre Ray Charles sau despre Johnny Cash (mai ales ultimul, dupa el au urmat cateva luni cand am ascultat numai Cash), asa este si acesta despre care vorbesc. Auzisem despre el, insa nu citisem niciodata nimic din cartile lui, nici nu cunosteam amanunte despre viata lui scurta, dar interesanta si plina de luptele pe care le-a dus.

Filmul de fata incearca sa ne prezinte, cu multa fantezie si scene simbolice, povestea vietii lui, pusa in scenariu dupa ultima lui carte "Before Night Falls". Scriitor cubanez, nascut si murit sarac, luptator initial in Revolutia din Cuba si apoi luptator pana la moarte (si in scrisoare lui de adio, inaintea sinuciderii, cere cubanezilor acest lucru) pentru dobandirea libertatii in Cuba sub toate aspectele si eliberarea acestora.

De unde aceasta transformare? Din comparatia cu copilaria sa, cand statea si se juca intr-o groapa in noroi, dar libertatea sa este aparent totala, in vreme ce, dupa mutarea in Havana, libertatea a fost total ingradita, partial si datorita scrierilor sale, multe din ele publicate in strainatate, trimise acolo prin interpusi, dar si din cauza homosexualitatii sale evidente. Din toate acest cauze, isi doreste sa plece in SUA, visul fiecarui cubanez, Pamantul Fagaduintei.

Incearca cu o camera de cauciuc, dar nu ajunge decat inapoi in Cuba. Este arestat si trimis intr-o inchisoare temuta, plina de criminali si de violatori, insa reuseste din prima clipa sa intre in gratiile acestora, scriindu-le scrisori pentru prietene, iubite, sotii, familii. Acest lucru il ajuta sa primeasca hartie si creioane si isi reia in inchisoare activitatea literara. In 1980, reuseste prin schimbarea partiala a numelui (Arenas devine Arinas) sa plece cu o barca in SUA, tara libertatii.

Numai ca nici aici nu isi gaseste linistea. Scrie, continua sa militeze pentru libertatea cubanezilor, dar lipsa tarii sale si a prietenilor il descurajeaza. In 1987 este diagnosticat cu SIDA, iar agravarea bolii il aduce in situatia sa nu mai poate scrie. In 1990, ia decizia sa se sinucida tocmai din acest motiv si moare dintr-o supradoza de droguri si alcool. Before Night Falls este publicata in 1993 si devine una dintre cele mai bune zele carti ale anului.

Inca o nota in plus pentru Javier Bardem, care imi dovedeste cu fiecare rol jucat (desi filmul este din 2000) ca este un actor complet, capabil de transformari radicale in functie de personaj, iar, pana in acest moment, nu i-am gasit defecte in rolurile jucate. Nu degeaba il consider eu actorul meu favorit, inegalabil, iar criticii spanioli cel mai bun actor spaniol din toate timpurile.

Nota 8/10
Jovi

2 comentarii:

Anonim spunea...

am vazut filmul, cred ca pe HBO. intr-adeavr imagini foarte puternice, aproape "foto-grafice", in special scena cu care incepe filmul... si scena cand se gandeste la un amic (si il vede pe un roshu ciudat, pictural). actorul joaca bine, dar in Amar Adentro si mai bine.

bv pt post.
sorin

Jovi Filme-cărți.ro spunea...

merci pentru comentarii si incurajari. Javier Bardem e actorul meu favorit, de aceea i-am si urmarit aproape toate filmele...de altfel, la Mar Adentro i-am si dat nota 10.