joi, 1 mai 2008

Lumi oculte





Lumi oculte. O calatorie initiatica printre vraji, santeria afro-cubaneza si voodoo, de Juan Jose Revenga

Traducere de Ioana Ionescu

Editura Litera International, 2008.

Cartea este desosebit de interesanta, in primul rand, pentru ca nu este una tehnica sau profund religioasa, ci doar dezvaluie calatoriile autorului prin tinuturile in care se practica ritualuri stravechi, ce tin de lumea oculta si de samanism. Conform definitiei mestesugului de saman, potrivit dictionarului academiei regale spaniole, aceasta este "arta fundamentala care urmareste ca o persoana sa obtina ceea ce doreste".

"Existau trei tipuri de samani: vracii, care aveau de-a face doar cu binele; vrajitorii, care aveau de-a face atat cu binele, cat si cu raul; samanii, care isi dedica viata cunoasterii si stapanirii fortelor oculte. Este mai greu sa lucrezi cu binele, fiindca trebuie sa-l inveti si sa lupti pentru el, pe cand raul te subjuga imediat, nu trebuie decat sa ti-l propui si imediat ajungi in lumea lui, ce-i drept, fara intoarcere".

Autorul a calatorit in tinuturi inca salbatice, ale caror locuitori practica religii primitive, ritualuri malefice sau tehnici stravechi de medicina naturista. De exemplu, in Mexicul modern, tara mayasilor, se practica acum insa religia straveche mayasa, impletita insa cu rituri din catolicism. "Tocmai de aceea a patruns asa de usor in aceste locuri religia catolica, caci aceste popoare practicau teofagia, iar cel care mananca ciuperci ori plante sacre isi ingurgiteaza zeii, la fel ca in religia catolica, unde se mananca trupul si sangele lui Hristos".

Calatoriile in Amazonia, Africa neagra (Senegal, Burkina Faso, Republica Benin), trecand apoi in vechile taramuri ale sclavilor din America Centrala (Haiti, Cuba, Antile), sunt pline de surprize si ritualuri voodoo, ritualuri facute de sclavii de acum o suta-doua de ani pentru a se apara de albi.

In Amazonia, populatia quechua are trei porunci: sa nu omori, sa nu furi si sa nu stai cu mainile in san. Lenea este mama tuturor relelor, atat spirituale, cat si materiale. In viata trebuie sa ai mereu un vis, ceva pentru care sa traiesti, ceva pentru care sa lupti. Trebuie sa crezi in existenta binelui si a raului si sa te ingrijesti de partea spirituala. "Multi indigeni cred in rau si il venereaza. Ei fac asta pur si simplu pentru a se apara, pentru a se feri de rau. Este ceea ce numim actiune preventiva".

Este straniu ca, fara a dispune de scriere, mai ales in Africa neagra, toate aceste mituri si ritualuri s-au pastrat trecand din generatie in generatie, prin viu grai, in timp ce mari imperii din Antichitate, ce aveau la baza o cultura insemnata, au disparut fara urma. "Acesta este un alt mister pe care il putem adauga marilor enigme ale lumii".

"Trebuie sa intelegem odata ca imensa cultura milenara a acestor oameni este tocmai ceea ce noi am pierdut odata cu progresul civilizatiei. Nu mai detinem controlul asupra plantelor, a energiilor si asupra tuturor acelor lucruri care pentru ei sunt atat de simple, dar pentru noi au devenit imposibile". "Oamenii aceia n-aveau nimic, e adevarat. Daca asta inseamna ca n-aveau nevoi si ca, inainte de toate, spiritul lor era absolut liber. Ei sunt cu adevarat liberi. nu inteleg cum de mai indraznim sa-i numim salbatici".

Inchei prin expresia unui prieten al autorului, un citat care poate fi folosit in orice imprejurare: "In adolescenta, trebuie sa bei viata dintr-o sorbitura, la maturitate s-o mananci cu pofta si dupa saizeci de ani s-o fumezi, ca sa te poti bucura de ea din plin".

Niciun comentariu: