sâmbătă, 4 aprilie 2009

Leapsa despre literatura-2

Preluând leapşa dată de prietenul meu virtual, Jean Bică, incerc să răspund şi eu la aceasta, pentru că priveşte pasiunea mea cea mai importantă, respetiv literatura…

Să purcedem aşadar:

1. Care este cartea/autorul pe care o/il vezi ca « Suprema »/”Supremul” ? Pe care ai/l-ai pune-o in rama ? (daca sunt mai multe/multi, enumera-le/enumera-i !)

Îmi e greu să încadrez pe cineva/ceva în această categorie. Dar totuşi să încerc.
Tentat să spun tot Biblia, m-am oprit la timp, din cauza lipsei mele de religiozitate.
Să spunem, în primul rând, pe Umberto Eco, pentru ca nicio carte, nicun pasaj al lui nu m-a dezamăgit, dimpotrivă. Pendulul Lui Foucault, Numele tradafirului, Insula din ziua de ieri, toate sunt şi rămân opere cărora nu le-am găsit hibe din perspectiva cititorului avizat (câteodată mă consider şi aşa).
În al doilea rând, tot un italian, şi anume Giovanni Papini, la care m-a impresionat, acum mulţi ani, Un om sfârşit, şi pe care l-am apreciat şi mai mult pentru Gog şi Cartea neagră. Încă nu am citit Viaţa lui Isus, deşi o am de ceva ani în bibliotecă.


2. Ai carti pe care consideri ca le-ai fi scris mai bine ? (Daca esti autor al unei carti) Consideri ca esti un scriitor bun ?

Sunt câteodată dezamăgit de câte o carte, dar poate nu sunt cititorul pe care l-a urmărit autorul cărţii.
În privinţa părţii a doua a întrebării, sunt încă în dubiu. Câţiva dintre cei din jurul meu consideră că sunt deja un scriitor, măcar din prisma articolelor publicate în revistele la care colaborez. Eu mă consider mai curând un cititor care are păreri personale, pe care le îmbrac în forma unei recenzii. De asemenea, sunt conştient că nu am talent de scriitor, tot ceea ce scriu se îmbracă prin muncă, cunoştinţe, căutări, cultură generală. Încerc să îmi iasă, sunt pe drumul cel bun, dar probabil niciodată nu voi putea scrie literatură pură, ci doar critică literară.

3. Despre ce carte, autor sau personaj nu ai putea sa spui nimic critic ?

Ar cam fi, pe lângă cei doi de la întrebarea numarul 1, un număr destul de mare din clasicii literaturii mondiale. Îmi e greu să spun ceva negativ literar despre Dostoievski, Kafka, Eminescu sau Caragiale. De aceea, deoarece scriu despre orice carte citită câte un articol, nu prea îi mai citesc, din păcate.

4. Ai participat vreodata la sarbatorirea unei carti, unui autor ?

La puţine lansări am participat, poate dacă aş locui în Bucureşti, aş fi fost la mai multe. Insă le menţionez, normal : lansările a două cărţi ale prietenului meu, Codruţ Constantinescu – Enervări sau despre bucuria de a trăi în România şi A trăi pentru a citi, ale lui Florin Dochia-Şarpele dezaripat şi Ştefan Al-Saşa-Parodii. Altele nu se cuvin a fi menţionate.

5. Literatura romana ti se pare ca merita apreciata ? O faci in vreun fel ?

Da, sunt un român care ţine la tot ceea ce ţine de românism, de aceea, promovez şi citesc literatura română cât pot de des. Chiar încerc ca la 2-3 cărţi citite una să fie scrisă de un autor român.

6. Ai aruncat vreodata o carte ? Ai arunca ?

De aruncat, nu cred ca am aruncat vreodată. Însă am donat multe cărţi unei biblioteci comunale, la sfârşitul liceului. Deşi acum regret, cu toate că nu erau, cred, cărţi de valoare universală.

7. Sau ai vandut vreodata o carte ? Ai vinde ?

Nu am vândut, dar pe când eram la facultate în Braşov, nu mai aveam mult şi deveneam, şi eu, vânzător de cărţi stradal. Îmi închipuiam, pe atunci, că voi avea timp să citesc destule cărţi, în timp ce vindeam. Unul din visele vieţii mele a fost mult timp şi parcă şi acum, să devin bibliotecar şi să cunosc totul despre cărţile din biblioteca unde aş lucra.

8. Ai furat vreodata o carte ? Ai fura ?

Nu am furat şi nu aş fura.

9. Ai criticat un autor sau o carte fara sa o/il cunosti ?

Posibil. Depinde de sensul verbului «a cunoaşte». Personal sau din punct de vedere al lecturii? Nu pretind că am citit o carte dacă nu am făcut-o sau că am văzut un film dacă nu l-am vizionat. Aşa ca nu cred că am făcut-o, poate doar din neştiinţă sau amnezie temporară.

10. Ti-ai insusit vreodata creatia unui alt scriitor (blogger) ? Ai face-o ?

Nu. Am pus link de obicei sau am postat de pe youtube.

Mai departe, trebuie, conform obiceiului, să dau leapşa mai departe. Deci:

-Denisei
-lui Eddie
-lui Codrut
-prietenilor de aiurea....

Un comentariu:

Denisa spunea...

Am citit, multumesc, am scris, poftim de vezi :D
http://anotimpuricolorate.blogspot.com/2009/04/leapsa-cu-carti-partea-ii.html